NATURE IN THE POLYCODE SPACE OF W. BLAKE’S WORLDVIEW
Abstract
The article deals with the analysis of visual and language means of the NATURE concept representation in the worldview of W. Blake, one of the most famous pre-Romanticism poets in England. The time of W. Blake’s creative work was connected with the spread of empirical view on the universe, philosophical perception of nature as mechanistic. The artists of that period formed their own concept of nature. W. Blake, who had anti-Christian sentiment, referred to nature as a certain universe trying to find answers to existential questions, still the world of nature in the poet’s worldview is connected with Biblical motives and is extremely spiritualized. Though some researchers consider W. Blake to be “nature’s poetic adversary”.
In “Songs of Innocence” W. Blake embodies the divinity of nature in an idyllic, joyful and harmonious world, where a pastoral mood prevails, and many images of this cycle are symbols of the only defender – God. The philosophy of the cycle “Songs of Experience” is opposite in many ways: worldly reality becomes the centre, although W. Blake still believes in the generosity of nature, he considers people to be unjust using its blessing.
The verbal representation of the concept NATURE in W. Blake’s worldview is carried out in different ways: directly (through the names of natural objects – names of topographic objects, nature phenomena, plants, animals, etc.) and indirectly through metaphors. Perceptual images that appeal to different modalities (visual, auditory, tactile) contribute to the effective and holistic representation of the concepts.
The article substantiates the pivotal role of antithetic principle in W. Blake’s modelling of the world and symbiosis of language and visual components. The antithetic principle reveals itself in contrasting heaven and earth, harmonious natural world and world of civilization, good attitude of nature to people and its hostility. Language and visual components enter into various types of semantic interaction, create a coherent unity and intensify demonstration of the author’s intention – opposition of natural world and space distorted by people.
References
2. Бєлінська І. Д. Концепти природи в поезії Вільяма Блейка та Федора Тютчева : автореф. дис. … канд. філол. наук. 10.01.05 порівняльне літературознавство. Тернопіль, 2011. 21 с.
3. Бойко Я. Моделювання поняттєвого складника концептуального простору естетичної оцінки прекрасне / потворне в ліриці англійського романтизму. Науковий вісник Чернівецького університету. Германська філологія. 2015. Вип. 740-741. С. 23-27.
4. Дишлюк І. М. Лексико-семантичне вираження концепту "природа" у поетичній мові Ліни Костенко: дис. ... канд. філол. наук: 10.02.01 Харків, 2002. 210 с.
5. Жерновникова О. В. Творчество Вильяма Блейка художника. Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2008. C. 92-100. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tvorchestvo-vilyama-bleyka-hudozhnika (дата звернення: 06.08.2017).
6. Казакова И. Б., Полякова О. Л. Романтический пейзаж в живописи и поэзии первой половины XIX века. Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2010. № 4 (2). С. 854-857.
7. Кейс В. Пісні невинності і пісні досвіду:парадоксальна візія Вільяма Блейка. 2009. URL: http://www.vsesvitjournal.com/old/content/view/545/41/ (дата звернення: 10.09.2018).
8. Литвинова В. В. Индивидуально-авторские концепты в структуре художественного мира Рэя Брэдбери : дисс. ... канд. филол. наук : 10.02.19. Краснодар, 2009. 234 с.
9. Максимовских А. Г. Концепт "Природа" в лирике поэта Зауралья А. М. Виноградова: лингвокультурологический аспект : дисс. канд. филол. наук : 10.02.01. Шадринск, 2011. 197 с.
10. Маркова М. В. Концепт природи у європейській поезії доби романтизму. Наукові записки [Національного університету "Острозька академія"]. Сер.: Філологічна. 2013. Вип. 36. С. 188-189.
11. Маругина Н. И., Ламинская Д. А. Концепт "природа" в русской и английской языковых картинах мира. Язык и культура. 2010. № 2. С. 36-45.
12. Новикова В. П. Метафорические модели смыслообразования поэзии романтизма : дис. … канд. филол. наук. 10.02.19: Теория языка. Челябинск, 2002. 167 с.
13. Пилячик Н. Є. Семантико-когнітивна об'єктивація фреймового концепту явища природи в англійській та українській мовах: автореф. дис. ... канд. філол. наук: 10.02.17. Київ, 2015. 19 с.
14. Серебрянська І. М. Етнокультурний концепт "природа" як складова просторового коду. Філологічні трактати. 2009. Т. 1. №1. С. 90-94.
15. Соловьева Н. А. Английский предромантизм и формирование романтического метода. Москва: Издательство Московского университета, 1984. 147 с.
16. Табакова Г. І. Концепт «природа» в структурі художнього світу ліричної прози. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. 2014. Вип. ІІ. С. 45-55.
17. Федотова Л. В. Фольклорное видение мира поэтами-романтиками: образ природы в культурной модели мира. Вестник Вятского государственного университета. 2011. С. 86-89.
18. Critchley P. The Visionary Materialism of William Blake. 2014 URL: https://www.academia.edu/6582196/The_Visionary_Materialism_of_William_Blake (Last accessed: 25.09.2019).
19. Hutchings K. Imagining Nature. Blake’s Environmental Poetics. Montreal & Kingston: Mc-Gill-Queen’s University Press, 2002.
20. Plumly S. Elegy Landscapes: Constable and Turner and the Intimate Sublime. W. W. Norton & Company, 2018. 208 р.
21. Roberts J. William Blake’s Poetry. A Reader’s Guide. London: Continuum International Publishing Group, 2007.
22. Scwenger P. Blake’s Boxes, Coleridge Circles, and the Frame of Romantic Vision. Studies in Romanticism. Boston, 1996. Vol. 35. № 1. P. 99–117.