MEDIA DISCOURSE AS A DIVERSE PHENOMENON OF MODERN MEDIA RESEARCHES

  • D. Yu. Korytnik
  • S. V. Baranova
Keywords: discourse, media text, mass media, mediatized personality, mediatized society

Abstract

The article analyzes the media discourse as a diverse phenomenon of modern media researches. Its essence and linguistic peculiarities are determined. The functions are described. The issue is raised that deals with the media discourse’s classifications as the notion derived from the discourse. In the XXI century, mass communications continue to be an active element of the ideological, political, and socio-economic system. The media penetrate deeply into society to inform the population. The media’s language is advancing day by day and occupies an essential place in modern linguistic researches. The media researches testify that information performs the functions of making messages and influencing social opinion. The genuine interest of the population in information helps the media discourse to exist. The topicality of issues connected with it is caused by the investigation of the discourse at a certain period. But given that the media do not stand still and develop rapidly, researches of a particular period will breed various conclusions and statements. As a result, the study of media discourse appears a problematic and broad issue. The study of media discourse is not possible without an analysis of related factors, namely, the sphere of use, features, functions, data of parallel sciences, information as the main structural unit of the media discourse, the basis of its existence. Its content reflects the events of the political, economic, and cultural life of society. The media discourse is aimed at transferring the information and describing the situation, regulating the addressee’s reality influencing his/her consciousness, getting the expected result from him/her, and predicting the state of things. The discourse under investigation can perform an informative, regulating, socializing, political, influencing, entertaining, manipulative, phatic, and advertising function. The criteria for classifying the media discourse are content, the sphere of use, use of the communicative function, and the type of communicating the information. The researches of such a discourse in the media space rely on different branches of linguistic science: text theory, psycholinguistics, sociolinguistics, and linguistic pragmatics.

References

1. Авидзба А.В. Медиадискурс как составляющая информационного пространства. Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2016. № 1. С. 35–40.
2. Дубских А.И. Масс-медиальный дискурс: определение, характеристики, признаки. Вестник Южно-Уральского государственного ун-та. Серия «Лингвистика». 2014. В. 1. Т. 11. С. 131–136.
3. Желтухина М.Р. О содержании дискурса масс-медиа. Вісник Луганського педагогічного університету імені Тараса Шевченка. 2007. № 11 (128). Ч. 1. С. 27–40.
4. Мірошниченко І.Г. Сучасні підходи до типології мас-медійного дискурсу. Сучасний мас-медійний простір: реалії та перспективи розвитку : матеріали ІІ Всеукраїнської наук.-практ. конф., Вінниця, 12–13.10.2016. Вінниця, 2016. С. 227–231.
5. Темникова Л.Б. К вопросу о типологии медиадискурса. Научный журнал КубГАУ. 2016. № 119 (05). С. 1–13.
6. Суська О.О. Розвиток інформаційно-комунікативних теорій мас-медіа та вивчення впливу інформаційного простору на особистість людини. Слово. Символ. Текст. 2006. С. 211–226.
7. Алексеева Т.С. PR- и медиатексты в дискурсивной парадигме. Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина. 2013. Вып. 2. Т. 7. С. 104–113.
8. Добросклонская Т.Г. Вопросы изучения медиатекстов. Опыт исследования современной английской медиаречи. Москва : УРСС Эдиториал, 2005. 288 с.
9. Ильичева И.Л., Карпиевич М. Н. Модусная мультимодальность медиатекста. Вестник Полесского государственного университета. Серия общественных и гуманитарных наук. 2019. № 1. С. 19–27.
10. Кочетова Л.А. Лингвокультурные характеристики английского рекламного дискурса : автореф. дисс. ... канд. філол. наук : 10.02.04 «Германские языки». Волгоград, 1999. 18 с.
11. Кучерова О.О. Плани змісту та повідомлення британського газетного новинного дискурсу (початок ХХІ століття) : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.01.08 «Журналістика». Київ, 2005. 20 с.
Published
2020-12-09
How to Cite
Korytnik, D. Y., & Baranova, S. V. (2020). MEDIA DISCOURSE AS A DIVERSE PHENOMENON OF MODERN MEDIA RESEARCHES. New Philology, 1(80), 266-271. https://doi.org/10.26661/2414-1135-2020-80-1-39