IMPLEMENTATION OF COMMUNICATIVE STRATEGIES AND TACTICS IN SPANISH GASTRONOMY DISCOURSE
Abstract
The article is devoted to identifying the peculiarities of the implementation of communicative strategies and tactics in the Spanish-language gastronomic discourse. The choice of gastronomic discourse as an object of research is due to the fact that nutrition occupies an extremely important place in human life not only from a biological point of view, but also as a specific element of culture. Particular attention has been paid to strategies of engagement, building trust, promising pleasure, appealing to family values and national identity, as well as tactics of visualization and prompting action. The study focuses on the genres of gastronomic discourse, such as culinary advertisements, recipes, menus, blogs, gastronomic travel guides and restaurant websites. The article analyzes how these genres are thematically and lexically interconnected, forming a linguistic system based on specific communicative strategies and tactics. The main material for the research consists of the texts of culinary recipes, internet pages of restaurants, culinary blogs and guidebooks of gastronomic establishments, which demonstrate how food becomes an element of communication. Communication in the gastronomic context not only reflects cultural characteristics, but also serves as a tool to achieve certain goals. The study identifies the main strategies and tactics used in gastronomic discourse, which depend on many extralingual factors, such as the purpose of communication, the status of the participants and the specific context. Particular attention is given to strategies of engagement, building trust, promising pleasure, appealing to family values and national identity, as well as tactics of visualization and prompting action. The study analyzes how gastronomic discourse adapts to media formats and becomes a powerful tool for influencing the audience. The results show the importance of strategies and tactics in creating trusting relationships with clients and active interaction with the audience. Thus, gastronomic discourse emerges as an important element of social and cultural exchange, which opens perspectives for further research in this field.
References
2. Гафу Т.Г. Сучасний англомовний гастрономічний дискурс: когнітивний вимір : дис. ... канд. філол. наук. Чернівці : Чернівецький національний університет ім. Юрія Федьковича, 2021. 216 с.
3. Герасименко О.Ю. Стратегії і тактики маніпулятивного впливу у політичному дискурсі : аналіз та класифікація. Інтелект. Особистість. Цивілізація. 2023. № 2 (23). С. 78–88.
4. Державецька І.О. Глютонічний дискурс : лексикографічний аспект. Одеський лінгвістичний вісник. Одеса : НУ «ОЮА», 2014. № 4. С. 69–72.
5. Долгушева О.В., Кочубей В.Ю. кулінарний рецепт як засіб формування і розвитку англомовної лінгвістичної і мовленнєвої компетентностей. Закарпатські філологічні студії. 2023. Вип. 27. Том 2. С. 58–63.
6. Іщенко Л.І., Глушаниця Н.В. Трансформація кулінарних ідей: національна ідентичність американської кухні. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія «Філологічні науки (літературознавство)». 2017. № 1 (19). С. 115–120.
7. Макухіна С.В. Гастрономічний дискурс як фактор міжкультурної комунікації. Індустрія гостинності: стан, тенденції розвитку та перспективи галузі в умовах війни : збірник праць міжнародного науково-практичного форуму, м. Львів, 19‒21 квітня 2023 р. Львів : ТзОВ «Фірма «Камула», 2023. С. 371–375.
8. Марінашвілі М.Д., Коккіна Л.Р., Польщина Д.С. Французькомовний гастрономічний дискурс : лінгвопрагматичний аспект. Записки з романо-германської філології. Одеса : Одеський національний університет імені І.І. Мечникова. 2022. Випуск 1 (48). С. 73–85.
9. Орищак А.В. Реалізація комунікативних стратегій і тактик в англомовному рекламному дискурсі : кваліфікаційна робота магістра спеціальності 035 «Філологія» / наук. керівник Г.І. Приходько. Запоріжжя : ЗНУ, 2022. 56 с.
10. Приходько Г.І., Добровольська М.Б. Засоби вираження імпліцитної оцінки в англійськомовному художньому дискурсі: лінгвопрагматичний аспект : монографія. Львів – Торунь : Liha-Pres, 2024. 168 с.
11. Скічко А.С. Національні та структурні особливості британського гастрономічного дискурсу. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». 2020. Том 31 (70) № 1 Ч. 2. С. 193–197.
12. Шило С.Б. Комунікативні стратегії і тактики впливу в політичному дискурсі (на матеріалі промови П. Порошенка на пресконференції «Виклики – 2018»). Лінгвістика. 2018. № 1 (38). С. 154–163.
13. Antón C., Camarero C., Laguna M. Impacts of Authenticity, Degree of Adaptation and Cultural Contrast on Travellers’ Memorable Gastronomy Experiences. Journal of Hospitality Marketing & Management. 2019. No 28 (7). P. 743–764.
14. Shirolkar Sh., Peshave J., Kolapkar A. A study of food blogs – a newer trend that customers follow while choosing restaurants. Journal of Emerging Technologies and Innovative Research. Ahmedabad : Gandhinagar Institute of Technology, 2022. Vol. 9. Issue 6. P. 156–168.
15. Vaity O. Study on developing of culinary tourism an important factor in today’s scenario. PalArch’s Journal of Archaeology of Egypt / Egyptology. 2021. Vol. 18(1). P. 4478–4484.
16. Wurm A. The development of German culinary technical language under French influence using the example of food names. Cologne Conference on Technical Translation. Frankfurt/Main : Lang, 2010. pp. 223–236.