THE CATEGORY OF EVALUATION AS A SUBJECT OF LINGUISTIC RESEARCH

  • M. B. DOBROVOLSKA
Keywords: category of evaluation, evaluation structure, classification criteria, rational evaluation, emotional evaluation, metaphor

Abstract

The article is devoted to the analysis of the evaluation as a linguistic category. The article presents modern definitions concerning the interpretation of the evaluation category. In modern linguistics, evaluation is viewed as a means of expressing information about an object, the value of certain objects and events in terms of their agreement with certain interests, requirements, preferences of the speaker, and a way of representation its value relation. The evaluation is objective-subjective, and therefore it realizes subjective conceptions about the objective world or events and depends on the author of the speech, his ideas about the value of the object, social norms, tastes, interests, feelings, etc.

Language evaluation has its own structure, the main elements of which is the subject, which acts as a person or socium, an object, that is a person, object or event of objective reality, and an estimated predicate (own estimation). The secondary elements include the basis of the evaluation, the evaluation scale and the evaluated stereotype.

The article analyzed the parameters of the evaluation, its features and the essential characteristics, which mean that the evaluation is a consequence of comprehension and reflection of reality through the prism of its perception by man. The evaluation has a wide linguistic content; therefore, it is implemented through a variety of linguistic means.

A large number and many-sidedness of approaches to the study and interpretation of the linguistic category of evaluation give rise to certain features that have become the basis of the typological classifications of the evaluation. Evaluations are classified into absolute and comparative, rational and emotional, as well as depending on the relationship between the subject and the object of evaluation.

The category of evaluation, appearing at all levels of the language, gives grounds to affirm that the evaluation as a category has its own cognitive-discursive potential. At the same time, the cognitive-discursive potential of evaluation is explained as an arsenal of means for its realization, which is quite diverse: from lexical to discourse. Expression forms of evaluation are different in space and time; they range from explicit to implicit.

References

1. Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений : Оценка. Событие. Факт. М. : Наука, 1988. 341 с.
2. Брухаль Я. Категорія оцінки як об’єкт лінгвістичних досліджень. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського. Серія 6 Філологія (мовознавство) : збірник наукових праць. Вінниця ТОВ «Фірма «Планер». 2013. №18. С. 258-262.
3. Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки. Изд. 2-е, доп. М. : Эдиториал УРСС, 2002. 280 с.
4. Дейна Л. В. Огляд тенденцій дослідження лінгвістичної категорії оцінки. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу "Києво-Могилянська академія". Сер. : Філологія. Мовознавство. 2014. Т. 221, Вип. 209. С. 20-23.
5. Заграевская Т. Б. Категория «оценка», ее статус и вербализация в современном английском языке : дис. …канд.филол.наук : 10.02.04. Пятигорский государственный лингвистический ун-т. Пятигорск, 2006. 298 с.
6. Космеда Т. А. Аксіологічні аспекти прагмалінгвістика : формування і розвиток категорії оцінки. Л. : ЛНУ ім. І. Франка, 2000. 350 с.
7. Космеда Т. А. Аксіологічні аспекти прагмалінгвістики: засоби вираження категорії оцінки в українській та російській мовах : автореф. дис. … докт. філол. наук : 10.02.01. Харків, 2001. 34 с.
8. Лєснова В. В. Засоби вираження лінгвістичної категорії оцінки в українських прислів’ях. Лінгвістика. 2012. № 3 (27). Ч. І. С. 138 –146.
9. Онищенко І. В. Категорія оцінки та засоби її вираження в публіцистичних та інформаційних текстах : автореф. дис. На здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : 10.02.01. Дніпропетровськ, 2004. 19 с.
10. Приходько А. И., Гаврилюк Т. А. Место оценки в формировании картины мира. Держава та регіони. Серія : Гуманітарні науки. 2014. № 3. С. 52–57.
11. Приходько Г. І. Оцінка як об'єкт лінгвістики: перспективи комунікативного аспекту дослідження. Нова філологія. 2014. № 66. С. 180–184.
12. Тер-Григорьян М. Г. Рівневе вираження оцінки в усному англомовному дискурсі (на матеріалі сучасної англійської мови) : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.02.04. Одеса, 2009. 21 с.
13. Федорова Л. Категорія оцінки: до проблеми становлення та вираження в слові (на матеріалі метафор газетно-журнальної періодики). Українська мова. 2013. № 1. С. 115–121.
14. Хидекель С. С., Кошель Г. Г. Природа и характер языковых оценок. Лексические и грамматические компоненты в семантике языкового знака. Воронеж, 1983. С. 11–16.
15. Шинкарук В. Д. Оцінний компонент в лексичному значенні слова. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія : Філологічні науки. 2016. Вип. 248. С. 6–14.
Published
2018-12-17
How to Cite
DOBROVOLSKA, M. B. (2018). THE CATEGORY OF EVALUATION AS A SUBJECT OF LINGUISTIC RESEARCH. New Philology, (74), 30-35. Retrieved from http://novafilolohiia.zp.ua/index.php/new-philology/article/view/108
Section
Articles