КАРНАВАЛЬНА СТИЛІСТИКА НІМЕЦЬКОМОВНОГО ТВАРИННОГО ЕПОСУ (НА МАТЕРІАЛІ АНІМАЛІСТИЧНОЇ КАЗКИ ПРО ЛИСА РЕЙНЕКЕ)
Анотація
Стаття торкається стилістичних особливостей анімалістичної казки та її карнавальних витоків. Детально аналізується поняття карнавал як «сміхова культура» та її зв’язок з тваринним епосом, визначаються мовні характеристики анімалістичної казки. Розглянуто роботи сучасних філологів В.Я. Проппа, С.Д. Карпенко, Н. Дусіна, що займались дослідженням карнавального дискурсу, визначено підходи до вивчення карнавальної естетики фольклорних творів. Вказується, що Н.В. Дусіна та В. Г. Пожидаєва акцентують увагу на трансформованих мотивах та образах римського карнавалу. Вченні підкреслюють, що розуміння карнавалу змінюється залежно від епохи, літературних традицій, індивідуально-авторської концепції. Н. Жлуктенко аналізує анімалістичний епос Річарда Адамса, в якому ключовою проблемою є дихотомія природного і людського.
В статті охарактеризовано основні стилістичні параметри карнавального дискурсу, а саме порушення бінарних опозицій, викручена логіка, алогічність, яка подекуди переходить в абсурдність карнавального мовлення, поширюються на мову анімалістичної казки.
Домінуючими в казці є референційні сфери «ландшафт», «тіло», «їжа». На карнавальне дійство вказують назви персонажів, які містять у своїй морфемній структурі словотворчі форманти, що характеризують незграбність одних персонажів та карнавальне свавілля інших.
Специфіка стилістичної організації анімалістичної казки визначається особливостями використання в текстах даного типу портретної лексики, орієнтованої на створення комічної амбівалентності й ефекту ошуканого очікування. На лексичному рівні цьому сприяють фонетико-орфографічні каламбури, численні епітети, порівняння, метафори, перифрази, евфемізми, гіперболи та антитези. Чергування фамільярно-площадкового та високого мовленнєвого регістрів належить до основних елементів карнавальної поетики казки про Лиса Рейнеке.
Посилання
2. Библер В. С. Михаил Михайлович Бахтин, или Поэтика и культура. М. : Прогресс, 1991. 278°с.
3. Дорфман Н. В. Теория карнавала М. Бахтина в контексте коллективного бессознательного. В мире науки и искусства: вопросы филологии, искусствоведения и культурологии. Часть II. Новосибирск : СибАК, 2012. С. 26-34.
4. Дусина Н. В. Карнавальный дискурс в новелле Э. Т. А. Гофмана «Принцесса Брамбилла. Филологические науки. Вопросы теории и практики, № 10 (40), Ч. 1. Тамбов : Грамота, 2014. С. 57-59.
5. Жлуктенко Н. Анімалістичний епос Річарда Адамса : вектори рецепції. Сучасні літературознавчі студії. Топос тварини як антропологічне дзеркало. Випуск 8. 2011. Ч. І. 2011. С. 117-125.
6. Карпенко С. Д. Зв'язок українських народних казок про тварин із соціальною і побутовою дійсністю. Система і структура східнослов'янських мов. К. : Знання, 2002. С.113-118.
7. Панина О. В. Комическое и языковые средства его выражения : автореф. дисс. … канд. филол. наук : 10.02.19. М : 1996. 20 с.
8. Пермяков Г. Л. К вопросу о структуре паремиологического фонда. Типологические исследования по фольклору. М. : Наука, 1975. С. 247–274.
9. Пропп В. Я. Проблемы комизма и смеха. Ритуальный смех в фольклоре. М. : Лабиринт, 1999. 288 с.
10. Проценко Ю. В. Специфіка англійської літературної казки про тварин (ХІХ ст.) : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.01.04. Сімферополь, 2010. 20 с.
11. Радина Е. М. Лингвостилистические особенности короткого юмористического рассказа : автореф. дисс. … канд. филол. наук : 10.02.04. Пятигорск, 2002. 19 с.
12. Синєгуб С. В. Семантика, синтаксис та прагматика німецьких портретних дієслів : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.02.04. Київ : КДЛУ, 1996. 21 с.
13. Уфімцева А. А. Опыт описания лексики как системы. М. : Наука, 1986. 287 с.
14. Оest B. Reineke Fuchs. Köln : Hermann Schaffstein Verlag, 1978. 118 S.
15. Pichtownikowa L. Synergie des Fabelstils: Die deutsche Versfabel vom 13. - 21. Jahrhundert. Aachen : Sharker Verlag, 2008. Uhr. B.G. B.5. 322 S.