SEMANTIC COMBINABILITY OF THE INTENSIFIERS WITH THE NOMINATIONS “SETTLEMENT” IN THE TOURISM ADVERTIZING DISCOURSE

  • T. V. KOLISNYCHENKO
Keywords: intensifier, component, lexeme, discourse, semantic meaning, combinability

Abstract

The tourism discourse has taken a considerable place in the discourse typology with its participants in a myriad of communicative situations and the language used as a particular type focused on the fulfilling multiple functions. The intensifiers used in tourism aim at the adding additional positive components into the neutrally semantic “settlement” nominations in the English advertisement and tourism discourse are under the study. The topicality of the paper is motivated by the necessity of the analysis of the functional semantics of “settlement” nominations intensifiers in advertisement and tourism discourse. Some theoretical notions of advertisement and tourism discourse interpretation are presented in the article. The aim of the investigation is to prove that intensifiers add additional positive components into the semantics and interpretation of the lexemes they combine with. One of the major features of the advertisement and tourism discourse is its vocabulary that along with collage forms the “positive picture” in the recipient’s consciousness. Intensifiers are used in advertisement and tourism discourse to highlight the described object. Intensifiers viewed as semantically insignificant words where emotional meaning dominates over semantic one. The qualitative analysis of the intensifiers of the “settlement” nominations in advertisement and tourism discourse registered the components with high and low usage frequency that allows in future to analyze the lexical-grammatical and lexical-semantic combinability of the intensifiers in discourse. The results of the analysis are presented in the paper. So, lexical intensifiers are focused on the strengthening the lexeme meaning they combine with in discourse and partly lose own semantic meaning. Intensifiers in right and left hand positions in advertisement and tourism discourse aim at the adding the additional positive components into the semantically neutral lexemes that in the discourse intensifies the perception by the participants and allows to fulfill the main function of the discourse.

References

1. Апресян Ю. Д. Исследования по семантике и лексикографии. Т. I. : Парадигматика / Ю. Д. Апресян. – М. : Языки славянских культур, 2009. – 568 с.
2. Безрукова В. В. Интенсификация и интенсификаторы в языке и речи (На материале английского языка) : автореф. дис. ... канд. филол. наук : 10.02.04 / В. В. Безрукова. – Воронеж : Воронеж. гос. ун-т, 2004. – 23с.
3. Божко Л. Д. Генезис та еволюція наукового туристського дискурсу / Л. Д. Божко // Вісник Харківської державної академії культури. – 2012. – Вип. 37. – С. 56–66.
4. Говорунова Л. Ю. Отзыв туриста как новый речевой жанр туристического Интернет-дискурса / Л. Ю. Говорунова // Вестник Челябинского государственного университета. – 2013. – № 1 (292). Филология. Искусствоведение. Вып. 73. – С. 198–203.
5. Гончарова Л.М. Туристская реклама в СМИ: позитивно настраивающие тактики // Язык средств массовой информации как объект междисциплинарного исследования: Материалы II Междунар. науч. конф. – М., 2008. – С. 339-343.
6. Каребина О. П. Особенности текста предметной области «Туризм» : Семантическая организация его лингвистических и паралингвистических феноменов / О. П. Каребина. – Саарбрюккен : Lap lambert Academic Publishing, 2011. – 96 с.
7. Кручек О. А. Туризмологія: процес формування теорії туризму / О. А. Кручек // Наукові записки Київського університету туризму, економіки і права. Серія: філософські науки. – 2010. – Випуск 8. – С. 139–166.
8. Маршалл Н. Лексические инновации в сфере туристической рекламы / Н. Маршалл // Язык, коммуникация и социальная среда. – Вып.2. – Воронеж: ВГТУ, 2002. – С. 137–142.
9. Митягина В.А. Глобальные и этнокультурные характеристики туристического дискурса в Интернете // Интернет-коммуникация как новая речевая формация. – М.: Флинта: Наука, 2012. – С. 271–290.
10. Моисеева И. Ю. Интенсификаторы в английском языке: функционально-стилистический и грамматический аспекты / И. Ю.Моисеева, В. Ф. Ремизова. – [Электронный ресурс]. – Режим доступа к ресурсу : http : // www.science-education.ru/ru/article/view?id= 18342. – Название с экрана (дата обращения: 03.02.2016).
11. Панченко Е. И. Отзыв туриста как новый вид текста / Е. И. Панченко. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу : http://movoznavstvo. com.ua/download/ pdf/2011_2/ article/21.pdf (дата звернення 13.01.2016). – Назва з екрана.
12. Погодаева С. А. Языковые средства аргументации во французском туристическом дискурсе : автореф. дис.… канд. филол. наук : 10.02.05 / С. А. Погодаева. – Иркутск, 2008. – 19 с.
13. Тюленева Н. А. Лингвокогнитивные стратегии позиционирования и продвижения туристических услуг в российской и англо-американской рекламе: автореф. дис. … канд. филол. наук : 10.02.20 / Н. А. Тюленева. – Екатеринбург, 2008. – 23 с.
14. Филатова Н. В. Дискурс сферы туризма в прагматическом и лингвистическом аспектах : автореф. дис.… канд. филол. наук : 10.02.01 / Н. В. Филатова. – М. : МГЛУ, 2014. – 24 с.
15. Шейгал Е. И. Интенсивность как компонент семантики слова в современном английском языке: автореф. дис. ... канд. филол. наук: 10.02.04 / Е. И. Шейгал. – М., 1981. – 26 с.
16. Шипунова Н. Б. К проблеме семантического значения интенсификаторов / Н. Б. Шипунова// Логико-семантическая структура текста: межвуз. сб. науч. тр. – М., 1990. – С. 151–157.
17. Benzinger E. M. Intensifiers in Current English / E.M. Benzinger [Electronic resource]. – Online access : https ://archive.org / details/intensifiersincu00benz. – Title from title screen (viewed on August 14, 2016).
18. Gold J. R. Locating the message: place promotion as image communication / J. R. Gold // Place Promotion: the Use of Publicity and Marketing to Sell Towns and Regions (J. R. Gold, S. V. Ward (eds)). – Chichester: Wiley, 1994. – Рр. 19 – 37.
19. Hallett R. W. Official Tourism Websites: A Discourse Analysis Perspective / R. W. Hallett, J. Kaplan-Weinger. – Bristol : Channel View Publications, 2010. – 129 p.
20. Leeuwen van, T. Ten Reasons Why Linguists Should Pay Attention To Visual Communication / T. Leeuwen van // Discourse and Technology: Multimodal Discourse Analysis. – Washington, D. C. : Georgetown University Press, 2004. – Рр. 7–19.
21. Ling Ip. Analyzing Tourism Discourse: A Case Study of a Hong Kong Travel Brochure / I. Ling // LCOM Papers 1 (2008). – [Electronic resource]. – Online access : http : // www.english. hku.hk/LCOM%20paper/LCOM%20papers%20new,%20rev/ 2008%20vol1/1%20Tourism%20 Discourse.pdf. – Title from title screen (viewed on August 13, 2016).
22. Mills D. A Dictionary of British Place-Names / D. Mills. – NY: OUP, 2011. – 576 p.
23. Mykhaylenko V. V. On Correlation of Explicature and Implicature in Advertizing Discourse / V. V. Mykhaylenko [Electronic resource]. – Online access : http://www.sworld.com.ua/ index. php/ru/philosophy-and-philology-315/linguistics-and-foreignlanguages-in-the-world-today-315/ 26198-315-008. – Title from title screen (viewed on August 21, 2016).
24. Schneider F. Visual Political Communication in Popular Chinese Television Series / F. Schneider. – Leiden: Brill, 2012. – 295 p.
25. Stolz T. Total Reduplication: The Areal Linguistics of a Potential Universal / T. Stolz, C. Stroh, A. Urdze. – Berlin : Walter De Gruyter Incorporated, 2011. – 620 р.
26. The UK Experience [Electronic resource]. – Online access : http : //www.theukexperience.com. – Title from title screen (viewed on August 10, 2016).
27. Thurlow C. Tourism Discourse: The Language of Global Mobility / C. Thurlow, A. Jaworski. – Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010. – 282 p.
Published
2016-10-25
How to Cite
KOLISNYCHENKO, T. V. (2016). SEMANTIC COMBINABILITY OF THE INTENSIFIERS WITH THE NOMINATIONS “SETTLEMENT” IN THE TOURISM ADVERTIZING DISCOURSE. New Philology, (68), 53-58. Retrieved from http://novafilolohiia.zp.ua/index.php/new-philology/article/view/315
Section
Articles